Det halvflippade klassrummet

En kollega till mig använder något som kanske kan kallas ett halvflippat klassrum. I ett flippat klassrum används ofta en pedagogik där man låter eleverna titta på videor med genomgångar hemma, och tiden i klassrummet läggs på att arbeta med egna uppgifter – där lärarens tid med varje elev kan bli mer meningsfull.

Jag (och flera av mina kollegor) har upplevt att det är svårt att få eleverna att faktiskt titta på videogenomgångar hemma, vilket gör att ett flippat klassrum blir svårt. Men en av mina kollegor använder en smart taktik, som man kan kalla ett halvflippat klassrum. I slutet av varje lektion visar hon en 5–10 minuter lång videogenomgång för nästa lektions område. Eleverna får skriva eventuella frågor på post it-lappar medan de tittar, och när de lämnar klassrummet sätter de lapparna på dörren. Läraren kollar in lapparna, och tar upp väsentliga frågor först nästa lektion.

Hon säger att det känns att eleverna är mer förberedda, vilket ju känns rimligt eftersom materialet har fått mogna under lite längre tid. (Elever ges ju också bättre möjlighet att kolla in genomgången själv hemma, om de känner att det var knepigt.)

Smart!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: